Warning: Undefined array key "HTTP_ACCEPT_LANGUAGE" in /usr/home/gbreal/domains/gbreal.pl/public_html/index.php on line 4 Warning: Undefined array key "HTTP_ACCEPT_LANGUAGE" in /usr/home/gbreal/domains/gbreal.pl/public_html/wp-content/mu-plugins/PtWkab.php on line 4 O pewnym metalowym paschalnym tekście – GBreal.pl
Przejdź do treści

O pewnym metalowym paschalnym tekście

Niedawno była Wielkanoc, co przypomniało mi o ciekawym fakcie. Ano jedna z co bardziej znanych metalowych kapel wzięła na warsztat historię biblijną, obudowała ją ciekawymi, szybkimi riffami oraz skomplikowanymi solówkami i odniosła niesamowity sukces (jest to jeden z najczęściej granych przez nich utworów na koncertach). Mowa o Metallice (tak, tej) i utworze „Creeping Death” z albumu „Ride the Lightning”. Sama piosenka opowiada o fragmencie Księgi Wyjścia dotyczącym plag zsyłanych przez Boga Izraelitów na Egipcjan oraz ich Faraona ciemiężących Naród Wybrany.

cover

Okładka singla nijak ma się do tekstu, ale nie ona jest najważniejsza w tym przypadku

Ponieważ utwór skomponowała Metallica a nie Arka Noego, więc tekst nie jest dokładnie tym, czym katecheci chcieliby, aby był. Przede wszystkim w tekście thrashowców plagi widzimy oczami Anioła Śmierci, uosobienia ostatniej z tych plag, mordującego wszystkich pierworodnych synów Egiptu. W całym utworze nawiązuje się jednak również do innych zdarzeń z pobytu Mojżesza u Faraona.

Slaves, Hebrews born to serve, to the pharaoh
Heed To his every word, live in fear
Faith Of the unknown one, the deliverer
Wait, Something must be done, four hundred years

Na początku zarysowana jest sytuacja, w jakiej od 400 lat znajduje się lud Izraela, który musi zmagać się z uciskiem i wyzyskiem przez Egipcjan.

So let it be written
So let it be done
I’m sent here by the chosen one
So let it be written
So let it be done
To kill the first born pharaoh son
I’m creeping death

W refrenie Anioł mówi, że to sam Bóg zesłał go, aby zabić pierworodnego syna Faraona.

Let my people go, land of goshen
Go I will be with thee, bush of fire
Blood Running red and strong, down the Nile
Plague Darkness three days long, hail to fire

Tutaj każda kolejna strofa przynosi kolejne nawiązanie do biblijnych plag. Mamy Nil, którym zamiast wody płynęła krew [„Rzekł też Pan do Mojżesza: <Mów do Aarona: Weźmij laskę twoją, a wyciągnij rękę twą na wody egipskie i na rzeki ich, i na strugi, i kałuże, i na wszelkie jeziora wód, aby się obróciły w krew; a niech będzie krew po wszystkiej ziemi Egipskiej, tak w naczyniach drewnianych jak i w kamiennych.> I uczynili Mojżesz i Aaron, jak im Pan przykazał; i podniósłszy laskę uderzył w wodę rzeczną przed Faraonem i sługami jego, i obróciła się w krew.” Wj 7, 19-20), mamy trzydniową ciemność („I rzekł Pan do Mojżesza: „Wyciągnij rękę twą ku niebu, i niech będą ciemności na ziemi egipskiej tak gęste, żeby się ich można dotknąć.” I wyciągnął Mojżesz rękę ku niebu, i nastały ciemności straszliwe po wszystkiej ziemi egipskiej przez trzy dni.” Wj 10, 21-22), jest też zapewnienie, że Bóg nie zostawi swojego ludu samemu sobie i że już pojawił się w postaci płonącego krzewu („I ukazał mu się Pan w płomieniu ognistym z pośrodka krzaka, i widział, iż krzak gorzał, a nie zgorzał.” Wj 2,3)

I Creep the steps and flood final darkness
Blood Lambs blood painted door, I shall pass

Anioł przypomina, że nie zabije nikogo, kto mieszka w miejscu, które będzie skropione krwią baranka paschalnego [„I przejdę przez ziemię egipską owej nocy, i zabiję wszelkie pierworodne w ziemi egipskiej, od człowieka do bydlęcia; i nad wszystkimi bogami egipskimi uczynię sądy, ja Pan. Ale krew będzie wam na znak na domach, w których będziecie: i ujrzę krew i minę was; i nie będzie u was zgubnej plagi, kiedy uderzę ziemię egipską.” Wj 12,1213).

Tak więc nawet prawdziwe metalheady, dla młodszej młodzieży będące symbolem buntu i wolności, dziarsko czerpały z biblijnych tekstów i co smaczniejsze i krwawsze kąski wyciągały, przyprawiając je szybkimi riffami i technicznymi solówkami, tworząc z tych opowieści o działaniu Boga prawdziwe hymny muzyki metalowej. Oczywiście ciężkie brzmienia zawierają bardziej bezpośrednie chrześcijańskie nawiązania (dla ciekawskich zespoły: P.O.D., As I Lay Dying), jednak największa gwiazda ciężkiego brzmienia? Tego wielu się raczej nie spodziewa.

Jakby komuś zabrakło tematów podczas rozmowy ze znajomymi, to ma ciekawostkę do rzucenia 😛

Die! Die by my hand! (poniżej wersja live z raczej niedawna)

P.S. Cytaty z Pisma Świętego zaczerpnięte stąd (jakkolwiek dziwną stroną by ona nie była, mam nadzieję, że tekst wrzucili poprawny :P) http://www.lektury.one.pl/Biblia/i/02.php